XCOM:Enemy Unknown je jako složitá váha o mnoha miskách. Je téměř dokonale vyvážená a stabilní. Firaxis odvedli vynikající práci v transformování staré grafiky a atmosféry do nového kabátu a optimalizování původní hratelnosti pro jednadvacáté století. XCOM není hra, která by chtěla soupeřit s klasikou, tu ani nemusíte znát – XCOM jí rozvíjí. XCOM je hra, která si zasluhuje pokračování.
Cesta k vítězství trvala necelý rok. Záznamy hovoří jasně: 349 dní. Proběhlo šedesát bitev, z toho padesát tři skončilo výhrou. Poměr našich mrtvých vojáků versus ksindlu z vesmíru: 24 ku 428. V laboratořích pracovalo dnem i nocí 124 vědců, v dílnách 87 inženýrů. Prozkoumali všechno, co nepřátelé nechali ležet na bojišti. Objevili technologie, které svět neviděl. Naučili se číst nepřátelské myšlenky. Přesto se nezavděčili všem.
Taková je XCOM: Enemy Unknown. Neustále postupujete vpřed, ale radost z vítězství kalí nezvládnuté mise, mrtví kolegové, ztracená města i země a naštvaní politici. Pojďme se celému tažení podívat na zub. Nedozvíte se, kolik zbraní, emzáků a typů misí ve hře je. Dozvíte se, proč je to dobrá hra.
Stejně jako se vědci vrhli do pitvání zabitého mimozemšťana v UFO: Enemy Unknown z devadesátých let, tak se Jake Solomon a jeho tým ze studia Firaxis podívali na vnitřnosti původní hry. Vyndali je, položili na stůl, označili cedulkami a podrobně prostudovali.
Vitální orgány nechali na pokoji, drobně je očistili a znovu spojili, ale ty přebytečné? Ty jednoduše odhodili a na jejich místo citlivě dosadili novější a modernější. Když Sid Meier cvakl vypínačem, neposadil se na stole herní Frankenstein sešitý ze všeho možného, ale vysoustružená krasavice kráčející ve stopách předchůdců – a přitom zdaleka ne pouhá kopie.
Klasická hra ze stáje Mythos Games/MicroProse a její reinkarnace od Firaxis/2K má jednoho výrazného společného jmenovatele: lásku k mnohým podobám strategie. Najdete tu tahové posunování vojáků po rozlehlé ploše jako z deskové válečné hry vystřižené.
Budete udržovat základnu a vyvíjet nové technologie. Diplomaticky se zapotíte při tancování se sponzorskými zeměmi. A v neposlední řadě budete takticky kombinovat specializované vojáky do úderných skupin a navěšovat na ně nejúčinnější vybavení.
Provázanost mikro i makro managementu a tahové akce do jednoho hutného zážitku je v dobách vyhraněných žánrových her nebývale svěžím krokem. Pro ilustraci, jak události na bojišti ovlivňují chod základny, se podívejme na vojína Bacha.
Bachova výkonnost v boji se přímo promítá do jeho specializace. Specializace určuje, jaký typ brnění a zbraní mají pro Bacha inženýři a vědci vyrábět. Mohou je vyrobit, pakliže Bach předvede dobrý výkon a tím pádem budou politici ochotní platit vývoj nových zbraní. Ani jedna z rovin se nedá trvale opomíjet a to dělá z XCOM jednu z nejkomplexnějších strategií současnosti.
• Procesor: 2 GHz Dual Core
• RAM: 2 GB
• Grafická karta: NVIDIA GeForce 8600 GT / ATI Radeon HD 2600 XT s 256 MB