Tato hra spojuje to nejlepší z obou předchozích dílů. Po středověku v dobách Age of Kings logicky navazuje období kolonizace Ameriky, kde se celá hra odehrává. Age of Empires III přináší do klasického stylu strategií v reálném čase mnoho nového.
Na začátku hry se odtnete na americkém kontinentu rozděleném na několik velmi různorodých map, z nichž jmenujme velmi zajímavé Bayou, bažinaté území dnešní Floridy či Karibik, kde si vyzkoušíte potenciál obrovských bitevních lodí. Začínáte s městským centrem, několika osadníky a explorerem (průzkumníkem). To je vaše nejdůležitější jednotka v novém světě. Hra vám ani na chvíli nedá odechnout, takže hned ze začátku můžete průzkumníka využít na sbírání různých pokladů, které se na mapě nacházejí. V pozdějších dobách tuto jednotku využijete ke stavění obchodních stanic a jako jediná jednotka také umí založit nové městské centrum.
Po objevení mapy zjistíte, že se zde nachází velmi mnoho strategických bodů, které jsou reprezentovány indiánskými osadami či místy okolo obchodních stezek. Právě ovládnutí těchto míst je nejdůležitější pro následný úspěch ve hře. Každé z těchto strategických míst si pod svou kontrolu získáte postavením obchodní stanice, ze které pak můžete čerpat mnoho výhod. Obchodní stanice v indiánské osadě vám zajistí spojenectví s daným kmenem a vy se tak dostáváte k jednotkám a technologiím, které vám nejsou normálně přístupné. Velkou výhodou indiánských jednotek je, že nezabírají populační limit. Je zde však omezení v počtu indiánských vojáků, jenž lze najednou vlastnit. Obchodní stanice u stezky vám naopak nabízí kontrolu nad obchodem a po každém projetí obchodníka kolem vaší stanice se vám přidává určitý počet Expirience Pointů. Obchodní stezku lze v této stanice též upgradovat na dostavníky či vlak, poté se vám zpřístupní možnost zvolit si, jakou surovinu chcete při průjezdu obchodníka získávat. Můžete tak volit mezi jídlem, dřevem, mincemi a již zmíněnými zkušenostními body.
Ensemble Studios do hry zakomponovali prvky, využívající plný potenciál moderních grafických karet. Začněme tedy Pixel a Vertex shadery, které se starají o velmi reálné vykreslení a nasvícení scény včetně stínů. Anti-aliasing vyhlazuje hrany a vše je korunováno fyzikálním engine Havok, díky němuž se z budovy po zásahu dělové koule odlamují kusy přesně v místě zásahu a vojáci po zasažení dělem odletují do stran. Výsledek je ještě dotvořen bloom efektem tlakové vlny po nárazu. O krásně renderované vodě se můžete přesvědčit na přiložených screenshotech. Nejlepší na tomhle všem ale je, že všechny tyto věci vnímáte během hrání zcela přirozeně a svou pozornost na ně vůbec nesoustřeďujete.
Pravdou je, že při maximálním zoomu už detaily nejsou takové jako třeba v případě Rome Total War, ale popravdě řečeno, při hraní na tyto pohledy ani nemáte čas.
Pro využití všech těchto dokonalých efektů je však potřeba především hi-endová grafická karta, která všechny zmíněné efekty podporuje. Bez těchto efektů vypadá hra o dost hůře, ale na druhou stranu je díky tomu hratelnější i na starších sestavách.
Minimální konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 600 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2.4 GHz , 1024 MB RAM, 128 MB grafická karta